2008.12.07

Satt idag och började illustrera baksidan av cd-omslaget.

Jag började med att öppna bilden i Adobe Illustrator CS3 för att sedan skapa ett nytt lager och använda penn-verktyget. Det var det enklaste sättet att få rätt linjer. Då jag inte har en ritplatta är det här ett relativt jobbigt moment.

Sedan använder jag mig av den vita pekaren ("direct selection tool") samt av ankar-verktygen ("pen tool" och "convert anchor point tool") för att fixa till linjerna ännu mera. Så att de hamnar på rätt plats och får rätt böjning och så vidare.

Jag skapade ett lager för varje "del", dvs "kropp", "ansikte", "hår" osv.
Originalbilden, som även är bakgrundslagret,  satte jag 30% ljushet på (genom att dubbelklicka på lagret och välja "dim images to: _%") och de övriga lagren satte jag i "view mode" genom att ctrl-klicka på ögat som finns bredvid varje lager. Då visas bara linjerna och man kan lätt se vart man har målat.

Jag är nöjd med hur det artar sig, det här kan nog bli bra. Men jag behöver förmodligen ha en ritplatta för att få till slutfinishen på illustrationen.
Håret däremot, verkar inte bli som jag vill. Får ingen ordning på det och även om det börjar ta form, finns det mycket kvar att göra.

Originalbilden:


Pågående resultat:

Kommentarer
Postat av: Liene

Cool början:D

2008-12-10 @ 20:56:39
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0