MIGRÄN: Boktips!



Jag måste tipsa om en bok som min migränläkare Mattias Linde skrivit tillsammans med Carl Dahlöf (professor) och Ulf Schenkmanis (författare, journalist och producent).
Den heter "Huvudvärk: Fakta, frågor och svar" (länk till Bokus).


Så här står det på baksidan:
"Huvudvärk är en betydande folksjukdom. Enbart migrän drabbar minst var åttonde vuxen svensk. Migränanfallen orsakar inte bara mycket mänskligt lidande utan medför också ett stort ekonomiskt produktionsbortfall för samhället.

Boken beskriver hur man diagnostiserar och behandlar huvudvärk samt vad de olika tillstånden kan bero på. Dessutom redovisas kända alternativa behandlingsformer, allt från akupunktur till huskurer. Under de senaste åren har närmare 100 brev med frågor, intressanta funderingar och tips kommit in till författarna från personer runt om i Sverige med olika sorters huvudvärk. Dessa brev redovisas, besvaras och kommenteras i respektive kapitel.

Boken är avsedd för vårdpersonal och patienter. "



Den här boken är alltså väldigt bra att ha om du är migräniker (eller om du lider av huvudvärk).
Jag har läst lite i den och den tar upp saker som jag redan har nämt här, så som läkemedelshuvudvärk och diverse olika mediciner. Den tar även upp behandlingsformer, vad som utlöser migrän, olika typer av huvudvärk, massa fakta och besvarar frågor som har kommit in via brev m.m.
Det är svårt att sammanfatta allt bra, men den är otroligt bra och viktig att ha (tycker jag) i sin ägo.


Läs mer om vad jag skrivit om migrän här.



FAQ:
BLOGGDESIGNEN
- Jag gör mina bloggdesigner själv, dvs kodar samt illustrerar.
- Använder Adobe Photoshop CS4, Adobe Illustrator CS4 samt DDB och Bloggdesign.nu (ibland).
- Jag gör inga designer åt andra, men fråga gärna om det är något. :)

FOTOGRAFIER
- Jag använder Canon EOS 500D och Canon Powershot S5 IS. [länk här]
- Mina bilder redigeras i Adobe Photoshop CS4.

ILLUSTRATIONER
- Använder Adobe Illustrator CS4 samt Wacom ET-0405-U (ritbord) [Länk kommer].
- Jag gör inga illustrationer åt andra för tillfället, förutom åt de som redan står på kölistan. Dock är den avstannad pga skolarbete.

ÖVRIGT
- Personliga påhopp är inte acceptabla!
- Jag försöker svara på kommentarer så ofta jag hinner! :)
- Reklam/spam publiceras ej.
- Är det något, fråga på!


Therése skrev:

Tack detsamma :D Har en fråga om hur man gör för att få ett streck över och under när man håller med musen på länkarna? Har helt glömt av :S Ha en fin kväll!

2009-06-25 @ 20:32:13
URL: http://terezita.blogg.se/
p u s s y d o l l skrev:

Sv; Gott! :D Var i Skåne? :)

2009-06-25 @ 20:32:51
URL: http://pussydoll.blogg.se/
Therése skrev:

Tack så jättemycket :D Ha det bra du också :D

2009-06-25 @ 22:04:55
URL: http://terezita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: