"It's been 14 years of silence"

Rubriken syftar delvis på låten "14 years" med Guns N' Roses, där Izzy Stradlin' sjunger, samt på det faktum att Guns N' Roses tog 14 år på sig att släppa Chinese Democracy.

Jag tänkte recensera albumet då jag har fått frågan "är albumet bra? var det värt väntan?" flertalet gånger. :)

Chinese Democracy måste nog vara världens mest efterlängtade album. Och mest påkostade.
Fick albumet i födelsedagspresent och det skulle egentligen släppas 23/11 men redan 20/11 lades det ut på deras MySpace.

Titelspåret "Chinese Democracy" är en bra 'comeback' som gärna sätter sig på huvudet (iaf mitt).

"Shackler's Revenge" kommer att finnas med i spelet Rock Band 2, men jag gillade den inte riktigt. Väldigt tung rock!

"Better" är en lite dyster låt, just the way I like it. Ju mörkare desto bättre!

Fjärde låten "Street of Dreams" har ett pianoriff som påminner om GN'Rs låt "Yesterday" eller "Estranged".

Rocken lämnas lite åt sidan på femte låten, "If the world" och istället kommer en lite orientalisk melodi, för att sedan övergå i hårdrock.

"I.R.S." och "Madagascar" har cirkulerat på internet förut och om jag inte minns helt fel, spelade GN'R "Madagascar" på Rock in Rio '01.

W. Axl Roses röst håller inte riktigt alltid, men man kan ibland höra det där speciella han hade på de förra albumen. Visst, rösten ändras ju på 14 år, men den gamla rösten finns där och skymtar fram lite då och då.

Vissa melodier, riff och texter får en att göra rocktecknet och börja headbanga, medans andra låtar får en att undra "vad tänkte de på egentligen när de skrev den här låten?"

Albumet är helt okej, men det fattas något. Kanske är det de gamla medlemmarna (Slash, Duff McKagan osv). Så måste jag sätta ett betyg, får albumet 6/10. Det finns några höjdpunkter men frågan är om det var värt väntan. Jag vet allvarligt talat inte...
Jag saknar "Oh My God" som de gjorde till 1999 års film "End of Days". Varför finns inte den med på skivan, Axl?!

Bookleten är grymt fräck! Massa rött, kinesiska tecken, stjärnor och fräcka sepiabilder på medlemmarna.

Låtlistan är följande:
1. Chinese democracy
2. Shackler's revenge
3. Better
4. Street of dreams
5. If the world
6. There was a time
7. Catcher in the Rye
8. Scraped
9. Riad n'the bedoiuns
10. Sorry
11. I.R.S.
12. Madagascar
13. This I love
14. Prostitute


Guns N' Roses - Better



FAQ:
BLOGGDESIGNEN
- Jag gör mina bloggdesigner själv, dvs kodar samt illustrerar.
- Använder Adobe Photoshop CS4, Adobe Illustrator CS4 samt DDB och Bloggdesign.nu (ibland).
- Jag gör inga designer åt andra, men fråga gärna om det är något. :)

FOTOGRAFIER
- Jag använder Canon EOS 500D och Canon Powershot S5 IS. [länk här]
- Mina bilder redigeras i Adobe Photoshop CS4.

ILLUSTRATIONER
- Använder Adobe Illustrator CS4 samt Wacom ET-0405-U (ritbord) [Länk kommer].
- Jag gör inga illustrationer åt andra för tillfället, förutom åt de som redan står på kölistan. Dock är den avstannad pga skolarbete.

ÖVRIGT
- Personliga påhopp är inte acceptabla!
- Jag försöker svara på kommentarer så ofta jag hinner! :)
- Reklam/spam publiceras ej.
- Är det något, fråga på!


666AERIME - Hårdrocksbloggen skrev:

Oboy, jag ska också lyssna och recensera:D

2008-11-26 @ 20:46:21
URL: http://aerime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: