MIGRÄN: Väder-relaterad huvudvärk



Vad är då väder-relaterad huvudvärk?
Jo, det är precis som det låter. Huvudvärk som är relaterad till vädret, dvs utlöses av olika väderomslag och olika diverse vädersaker som kan ske (speciellt nu på sommaren).

Alla påverkas självklart inte av vädret, men många gör det. Jag är en av dom och jag tänkte skriva lite om mina egna erfarenheter och tips.

Att få huvudvärk av vädret är otroligt jobbigt. Tänk er att få ont varje gång det blir:
- Åska (jag får en väldigt konstig huvudvärk som genast signalerar att "nu blir det åska!")
- Det blir för varmt för snabbt.
- Det blir för kallt för snabbt.
- Det är för varmt (och för kvavt).
- Det är för blåsigt.
- Det är för regnigt.
- Allt det här kombinerat.

Det är otroligt jobbigt att vara så styrd av vädret eftersom att du inte kan påverka det (om du inte bromsar den globala uppvärmingen, men det är en annan femma och inte ens då). Och det finns egentligen inga riktiga bra tips för att hålla borta huvudvärken, men du kan lindra den om du känner den komma krypandes/den redan har dykt upp.

Jag brukar göra följande:

- Är det varmt ute, undviker jag solen. Den ökar trycket över mitt huvud och gör att jag känner mig dåsig och yr.
- Är det kallt ute, kan jag ibland använda en värmedyna över axlarna. Den värmer och kan lindra värken.
- Dricker mycket vatten! Det är otroligt viktigt, speciellt när det är varmt ute!
- Vilar i ett mörkt och svalt rum (också om det är varmt ute).
- Tar en huvudvärkstablett (à la Bamyl och i absolut nödfall - Almogran).
- Tar det lugnt. Gör inget för ansträngande som kan spä på huvudvärken.
- Försöker tänka på annat.

Det här kanske inte hjälper för just dig, ibland hjälper det inte ens för mig. Man kan behöva härda ut anfallen, men oftast släpper de någorlunda fort igen.
Dock brukar min huvudvärk sitta i ca 3-4 dagar när det en stekande värme (gärna nu på sommaren eller på våren/hösten innan vädret bestämt sig för att vara en årstid) kommer, men så fort jag liksom har "vant mig" så släpper det. Men man kan som sagt inte styra vädret och man kan inte rå för att man påverkas av vädret.

Kommer du på något som kanske lindrar just din väder-relaterade huvudvärk, tipsa gärna!
Jag tar tacksam emot alla tips! :)


Läs mer?

Några av mina inlägg om migrän:
Läkemedelshuvudvärk, "Att våga stå på sig", Boktips!

Övriga texter:
"Väder kan utlösa migränanfall" (SR), Svenska Migränförbundet



FAQ:
BLOGGDESIGNEN
- Jag gör mina bloggdesigner själv, dvs kodar samt illustrerar.
- Använder Adobe Photoshop CS4, Adobe Illustrator CS4 samt DDB och Bloggdesign.nu (ibland).
- Jag gör inga designer åt andra, men fråga gärna om det är något. :)

FOTOGRAFIER
- Jag använder Canon EOS 500D och Canon Powershot S5 IS. [länk här]
- Mina bilder redigeras i Adobe Photoshop CS4.

ILLUSTRATIONER
- Använder Adobe Illustrator CS4 samt Wacom ET-0405-U (ritbord) [Länk kommer].
- Jag gör inga illustrationer åt andra för tillfället, förutom åt de som redan står på kölistan. Dock är den avstannad pga skolarbete.

ÖVRIGT
- Personliga påhopp är inte acceptabla!
- Jag försöker svara på kommentarer så ofta jag hinner! :)
- Reklam/spam publiceras ej.
- Är det något, fråga på!


Jeanette skrev:

Sv: Aa den låten brukar jag oxå lyssna på :D

2009-06-26 @ 20:29:45
URL: http://cornetto86.blogg.se/
Matilda skrev:

Tack ska du ha! Ja jag hoppas det blir bra! Känner att det vore himla skönt med en riktigt rejäl arbetsyta!



Ha en härlig lördag!



Bra huvudvärkstips!

2009-06-27 @ 10:59:59
URL: http://www.matildasalmen.com
Khalid skrev:

Jag vet men sånt e livet.. det händer helt plötsligt och man hade inte förväntat sig det :(

2009-06-27 @ 13:34:33
URL: http://khalid.blogg.se/
Erika skrev:

Sv: Tack så mycket! Vilken fin blogg du har! Allt bra annars? :)

2009-06-27 @ 14:47:54
URL: http://priggles.blogg.se/
Joan skrev:

Kom in på din blogg då du kommenterade ett inlägg i min. Fick syn på dina migrän-inlägg. Vet hur hemskt det är, har också migrän. Dock inte så ofta som du verkar ha det... Det är en fruktansvärd åkomma som förstör mkt för en...

2009-07-28 @ 19:50:46
URL: http://joanpann.blogg.se/
Alisa -[Amor Vincit Omnia]- Alisas Blogg Awards skrev:

Tack så mkt för tipsen i din blogg. Har nog en version av väderrelaterad migrän och även stress och annat. Det är inte lätt, jag får inte ofta migrän, men nog 1 gång i månaden händer det att det bryter ut när det blir för mkt på en gång.



Tusen tack för omtanken verkligen:) Fin blogg föresten, hit kikar jag in igen:D

2009-08-28 @ 10:54:51
URL: http://alisagonzalez.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: